Strona głównaProfilaktyka próchnicyOdżywianie a próchnicaO nasAktualności
Odżywianie a próchnica

Zęby i dziąsła lubią jogurt.

Jedzenie przetworów mlecznych takich jak: jogurt i kefir przyczynia się do ochrony dziąseł przed paradontozą.
        
         Po przebadaniu 942 mężczyzn i kobiet w wieku od 40 do 79 lat japońscy  naukowcy stwierdzili, że osoby które jadły 55 g jogurtu lub kefiru dziennie, miały mniejsze zmiany na dząsłach niż te, których dieta nie zawierała produktów z fermentowanego mleka. Swieże mleko i sery nie miały podobnego działania. Badacze przypuszczają że dobroczynny wpływ na dziąsła maja makterie z rodzaju Lactobacillus, obecne m. in. w jogurcie naturalnym, kefirze, maślance.


Krwawienie z dziąseł i właściwości przeciwzapalne owoców i warzyw.  

Wzbogać menu w paprykę, brokuły, brukselkę. Jedz cytrusy, porzeczki, borówki, jeżyny. Garściami dodawaj do potraw natkę, koperek, bazylię lub szczypiorek. Twoimi sprzymierzeńcami są też goździki, cynamon czy kardanom, znane ze swych właściwości przeciwzapalnych.
              
          Jedną z przyczyn krwawienia z dziąseł jest zbyt mała ilość surowych owoców i warzyw w codziennym menu. Są one głównym źródłem witaminy C, rutyny oraz bioflawonoidów. Substancje te uszczelniają naczynia krwionośne oraz zapobiegają krwawieniom z dziąseł.


Kontroluj paradontozę
 

Sięgaj po brokuły co najmniej 3x w tygodniu.
                
             Zawierają wapń, który wzmacnia zęby i pomaga w odbudowie szkliwa, gdy zaatakują je bakterie. Brokuły są również źródłem koenzymu Q10. Zwiększa on odporność organizmu, chroni dziąsła przed bakteriami, które wywołują  paradontozę i zapobiega odsłanianiu szyjek zębowych.
 

Wzmacniaj zęby

Dwa-trzy razy dziennie jedz pieczywo razowe i pełnoziarniste. 
                
              To bogate źródło chromu, naszego sprzymierzeńca w walce z próchnicą. Ogranicza on ochotę na słodycze, a tym samym ich szkodliwe działanie na szkliwo. Pieczywo z mąki razowej ma też inne zalety, ponieważ zawiera błonnik i dlatego wymaga dłuższego żucia. Powoduje to zwiększenie wydzielania śliny, co jest korzystne dla naszych zębów. W dodatku zawarte w pieczywie razowym węglowodany nie ulegają rozkładowi tak szybko jak cukry z pieczywa pszennego, są więc bezpieczniejsze dla zębów.

 

Chroń dziąsła.

Codziennie jedz kilka rzodkiewek lub ich kiełki. 
           
         Zawierają  wit  C ,  która  wzmacnia  naczynia  krwionośne, uszczelnia je i sprawia, że staja się elastyczniejsze. Dzięki temu dziąsła są mocniejsze i bardziej odporne na podrażnienia.

 

Zwalczaj próchnicę.

Trzy razy dziennie wypij szklankę zielonej herbaty.     

            Jak twierdzą Japończycy , herbata doskonale opczyszcza jamę ustną. Zapewnia zębom niezbędną dawkę fluoru i dostarcza polifenole- substancje o właściwościach przeciwbakteryjnych, które zapobiegają próchnicy i paradontozie.

 

Cztery-pięć razy dziennie jedz warzywa.

Najlepsze są krótko gotowane (na chrupko), lub surowe.   

         Twarde warzywa mają więcej błonnika, który doskonale oczyszcza zęby. Oprócz warzyw jedz co najmniej dwa jabłka dziennie. Działają podobnie jak warzywa. Mają jednak więcej cukru, więc po ich zjedzeniu koniecznie umyj zęby.



Unikaj  podjadania pomiędzy posiłkami. Za każdym razem, gdy sięgasz po przekąskę, obniża się pH w ustach, co znacznie zwiększa ryzyko rozwoju próchnicy !

 

 



Strona głównaProfilaktyka próchnicyOdżywianie a próchnicaO nasAktualności